Verschillende onderwerpen in een foto hebben verschillende “visuele gewichten”.
Een onderwerp met een zwaar “visueel gewicht” krijgt meer aandacht van het oog van de bekijker dan andere beeld elementen:
- Een menselijk gezicht is relatief klein, maar trekt ten opzichte van het hele lichaam de meeste aandacht, en de ogen in dat gezicht trekken weer meer aandacht. Daarom moet je bij een portret altijd scherpstellen op de ogen.
- Ook woorden en nummers hebben een grote visuele aantrekkingskracht. Zodra er een woord of nummer in een foto staat gaat de aandacht van de bekijker daar direct naartoe.
- Als er binnen de foto nog een extra, strak gekaderd, onderwerp is, trekt dat ook meer aandacht. Een rond kader weer meer dan een rechthoekig kader.
- Uiteraard trekt een enkele afwijkende of felle kleur sneller de aandacht van het oog van de bekijker.
- En een enkel licht element in een overigens donkere foto – of andersom – trekt ook eerder de aandacht.
Met dergelijke elementen kun je spelen in je compositie, maar ook onverwachte effecten voorkomen:
Als je een portret maakt van iemand die een tekst op zijn/haar T-shirt heeft, zou ik de tekst uit beeld houden om de aandacht op het gezicht te houden – tenzij die tekst juist belangrijk is.
Dat zijn dus gerichte keuzes die je als fotograaf maakt.
(vertaald uit N-Photo door Hans van der Kruijf)